پژوهش
پژوهش، پردازش اطلاعات برخوردار از انتظام و متعلق به گستره خاصی از علوم و دارای هویت جمعی است كه به نوآوری میانجامد و دارای اركانی است كه عبارتند از:
1-اطلاعات (بهرهگیری از اطلاعات شایسته)
الف) برخورداری از اطلاعات تحلیل شده؛
ب) برخورداری از اطلاعات مرتبط؛
ج) برخورداری از اطلاعات كافی و كامل؛
د) برخورداری از اطلاعات صادق؛
ه) برخورداری از اطلاعات دقیق؛
و) برخورداری از اطلاعات واضح و متمایز؛
ز) برخورداری از اطلاعات نو؛
ح) برخورداری از اطلاعات مستند؛
ط) عدم اطلاعات، خود نوعی اطلاعات است؛ زیرا پژوهشگر را به خلاء و كاستیها رهنمون میگرداند.
2-پردازش، مسیر عبور از اطلاعات به یافتههای جدید است. پردازش نوعی تحلیل روشمند است
3-دارای انتظام، پژوهش باید دارای انضباط، چارچوب، ضابطه و قواعد معین باشد
4-تعلق به گستره خاص، پژوهش به گسترهای معین از علوم تعلق دارد و چیزی جز حل روشمند یك مسئله نیست كه آن مسئله هم به یكی از حوزههای معرفتی تعلق دارد. در این میان، تعیین دقیق گستره پژوهش در پیشبرد صحیح پژوهش نقش به سزایی دارد؛
5-هویت جمعی، هر برنامه پژوهشی، به دلیل تعلق به گسترهای خاص، عضوی از هویت جمعی علم است و در خانواده علم جایگاهی خاص مییابد و به عنوان عنصری از سیستمی معین و شبكهای خاص، نقش ایفا میكند.
6-نوآوری، در برنامه پژوهشی، هدف تولید یافتههای جدید علمی است. پژوهشگر در مقام دستیابی به امری است كه تاكنون به دست نیامده است و نوآوری نیز ابعاد مختلفی دارد: دستیابی به پرسش و مسئله جدید، ارائه نظریهای جدید، وصول به روش جدید و مفهومسازی تازه و مانند آن.